logo
1 / 5
01.png
Bezproblémový přechod na ZŠ
Systematicky připravujeme děti pro vstup do základní školy. Máme třídu vybavenou PC s certifikovanými programy.
2 / 5
02.png
Hra jako přirozená činnost dítěte k učení a poznávání
Nabízíme dostatek času a prostoru na spontánní hru v MŠ i venku, v heterogenní skupině nebo mezi vrstevníky.
3 / 5
03.png
Pestrá nabídka činností
V rámci denního režimu nabízíme i nadstandardní aktivity, které zajišťují tvořivé paní učitelky se zájmem o zpěv, tanec a výtvarné činnosti, přírodu a pohyb.
4 / 5
04.png
Příznivé umístění mateřské školy
Umístění budovy nabízí skvělou příležitost k vycházkám do přírody. Rozvíjíme u dětí ekologické a estetické cítění, fantazii a tvořivost.
5 / 5
05.png
Dostatek pohybu
Děti mají spoustu příležitostí a podnětů k pohybovým aktivitám během celého dne. Využíváme také přilehlou terasu, zahradu i okolní přírodu.
1 2 3 4 5
Přihlašte své dítě do školky, ke které budete mít důvěru a odcházejte s klidným vědomím, že je v dobrých rukách.

MŠ Zásada

Školka plná aktivit

Každoročně poskládáme pro děti zajímavou a pestrou mozaiku akcí.

Spolupráce s partnery

Vzdělávací programy pro děti na téma „osobní bezpečnost“ (pes, cizí lidé, zdraví, doprava). Besedy pro rodiče (ve spolupráci se ZŠ, PPP v Jablonci). Společné akce s dětmi s MZŠ Zásada.

Výlety a exkurze

Výlety - pěší do okolí, autobusem (příroda, zámky, rozhledny, muzea, ZOO, výstavy). Exkurze - řemesla nejen v Zásadě (návštěva u varhanáře, v zahradnictví, u včelaře, ve sklářské dílně).

Společenské akce

Divadelní i hudební představení v mateřské škole či divadle. Slavnosti, společné akce a vystoupení dětí pro rodiče i širokou veřejnost. Sportovní akce. Ukázky výchovné práce s dětmi pro rodiče.

Nadstandardní aktivity

Široká nabídka odpoledních zájmových aktivit pro nejstarší děti - Šikulka, Dramatické činnosti, Sboreček, Angličtina, Tanečky – lidové, country, orientální, PC, Kuchtíci, Zdravotní a rehabilitační cvičení, plavecký výcvik.

55 Dětí
10 Personálu
50 Aktivit ročně
40 Let zkušeností
image_id1

Našim cílem je, aby z dětí vyrostli slušní, tolerantní, samostatní, citliví, zdravě kritičtí a sebevědomí lidé. Aby rodiče přiváděli své dítě do naší mateřské školy s důvěrou a odcházeli s klidným vědomím, že je v dobrých rukách.

Alena Vávrová, ředitelka MŠ

Hlavní cíle a záměry

10 dobrých rad,

které usnadní vám, i vašemu dítěti nástup do školy
  1. Dítě by mělo být dostatečně fyzicky a pohybově vyspělé, vědomě ovládat své tělo, být samostatné v sebeobsluze.
      Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
    • pohybuje se koordinovaně, je přiměřeně obratné a zdatné (např. hází a chytá míč, udrží rovnováhu na jedné noze, běhá, skáče, v běžném prostředí se pohybuje bezpečně)
    • svlékne se, oblékne i obuje (zapne a rozepne zip i malé knoflíky, zaváže si tkaničky, oblékne si čepici, rukavice)
    • je samostatné při jídle (používá správně příbor, nalije si nápoj, stoluje čistě, používá ubrousek)
    • zvládá samostatně osobní hygienu (používá kapesník, umí se vysmrkat, umyje a osuší si ruce, použije toaletní papír, použije splachovací zařízení, uklidí po sobě)
    • zvládá drobné úklidové práce (posbírá a uklidí předměty a pomůcky na určené místo, připraví další pomůcky, srovná hračky)
    • postará se o své věci (udržuje v nich pořádek)
  2. Dítě by mělo být relativně citově samostatné a schopné kontrolovat a řídit své chování.
      Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
    • zvládá odloučení od rodičů
    • vystupuje samostatně, má svůj názor, vyjadřuje souhlas i nesouhlas
    • projevuje se jako emočně stálé, bez výrazných výkyvů v náladách
    • ovládá se a kontroluje (reaguje přiměřeně na drobný neúspěch, dovede odložit přání na pozdější dobu, dovede se přizpůsobit konkrétní činnosti či situaci)
    • je si vědomé zodpovědnosti za své chování
    • dodržuje dohodnutá pravidla
  3. Dítě by mělo zvládat přiměřené jazykové, řečové a komunikativní dovednosti.
      Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
    • vyslovuje správně všechny hlásky (i sykavky, rotacismy, měkčení)
    • mluví ve větách, dovede vyprávět příběh, popsat situaci apod.
    • mluví většinou gramaticky správně (tj. užívá správně rodu, čísla, času, tvarů, slov, předložek aj.)
    • rozumí většině slov a výrazů běžně užívaných v jeho prostředí
    • má přiměřenou slovní zásobu, umí pojmenovat většinu toho, čím je obklopeno
    • přirozeně a srozumitelně hovoří s dětmi i dospělými, vede rozhovor, a respektuje jeho pravidla
    • pokouší se napsat hůlkovým písmem své jméno (označí si výkres značkou nebo písmenem)
    • používá přirozeně neverbální komunikaci (gesta, mimiku, řeč těla, aj.)
    • spolupracuje ve skupině
  4. Dítě by mělo zvládat koordinaci ruky a oka, jemnou motoriku, pravolevou orientaci.
      Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
    • je zručné při zacházení s předměty denní potřeby, hračkami, pomůckami a nástroji (pracuje se stavebnicemi, modeluje, stříhá, kreslí, maluje, skládá papír, vytrhává, nalepuje, správně otáčí listy v knize apod.)
    • zvládá činnosti s drobnějšími předměty (korálky, drobné stavební prvky apod.)
    • tužku drží správně, tj. dvěma prsty třetí podložený, s uvolněným zápěstím
    • vede stopu tužky, tahy jsou při kreslení plynulé, (obkresluje, vybarvuje, v kresbě přibývají detaily i vyjádření pohybu)
    • umí napodobit základní geometrické obrazce (čtverec, kruh, trojúhelník, obdélník), různé tvary, (popř. písmena)
    • rozlišuje pravou a levou stranu, pravou i levou ruku (může chybovat)
    • řadí zpravidla prvky zleva doprava
    • používá pravou či levou ruku při kreslení či v jiných činnostech, kde se preference ruky uplatňuje (je zpravidla zřejmé, zda je dítě pravák či levák)
  5. Dítě by mělo být schopné rozlišovat zrakové a sluchové vjemy.
      Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
    • rozlišuje a porovnává podstatné znaky a vlastnosti předmětů (barvy, velikost, tvary, materiál, figuru a pozadí), nachází jejich společné a rozdílné znaky
    • složí slovo z několika slyšených slabik a obrázek z několika tvarů
    • rozlišuje zvuky (běžných předmětů a akustických situací i zvuky jednoduchých hudebních nástrojů)
    • rozpozná rozdíly mezi hláskami (měkké a tvrdé, krátké a dlouhé)
    • sluchově rozloží slovo na slabiky (vytleskává slabiky ve slově)
    • najde rozdíly na dvou obrazcích, doplní detaily
    • rozlišuje jednoduché obrazné symboly a značky i jednoduché symboly a znaky s abstraktní podobou (písmena, číslice, základní dopravní značky, piktogramy)
    • postřehne změny ve svém okolí, na obrázku (co je nového, co chybí)
    • reaguje správně na světelné a akustické signály
  6. Dítě by mělo zvládat jednoduché logické a myšlenkové operace a orientovat se v elementárních matematických pojmech.
      Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
    • má představu o čísle (ukazuje na prstech či předmětech počet, počítá na prstech, umí počítat po jedné, chápe, že číslovka vyjadřuje počet)
    • orientuje se v elementárních počtech (vyjmenuje číselnou řadu a spočítá počet prvků minimálně v rozsahu do pěti (deseti)
    • porovnává počet dvou málopočetných souborů, tj. v rozsahu do pěti prvků (pozná rozdíl a určí o kolik je jeden větší či menší)
    • rozpozná základní geometrické tvary (kruh, čtverec, trojúhelník atd.)
    • rozlišuje a porovnává vlastnosti předmětů
    • třídí, seskupuje a přiřazuje předměty dle daného kritéria (korálky do skupin podle barvy, tvaru, velikosti)
    • přemýšlí, vede jednoduché úvahy, komentuje, co dělá („přemýšlí nahlas“)
    • chápe jednoduché vztahy a souvislosti, řeší jednoduché problémy a situace, slovní příklady, úlohy, hádanky, rébusy, labyrinty
    • rozumí časoprostorovým pojmům (např. nad, pod, dole, nahoře, uvnitř a vně, dříve, později, včera, dnes), pojmům označujícím velikost, hmotnost (např. dlouhý, krátký, malý, velký, těžký, lehký)
  7. Dítě by mělo mít dostatečně rozvinutou záměrnou pozornost a schopnost záměrně si zapamatovat a vědomě se učit.
      Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
    • soustředí pozornost na činnosti po určitou dobu (cca 10-15 min.)
    • „nechá“ se získat pro záměrné učení (dokáže se soustředit i na ty činnosti, které nejsou pro něj aktuálně zajímavé)
    • záměrně si zapamatuje, co prožilo, vidělo, slyšelo, je schopno si toto po přiměřené době vybavit a reprodukovat, částečně i zhodnotit
    • pamatuje si říkadla, básničky, písničky
    • přijme úkol či povinnost, zadaným činnostem se věnuje soustředěně, neodbíhá k jiným, dokáže vyvinout úsilí a dokončit je
    • postupuje podle pokynů
    • pracuje samostatně
  8. Dítě by mělo být přiměřeně sociálně samostatné a zároveň sociálně vnímavé, schopné soužití s vrstevníky ve skupině.
      Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
    • uplatňuje základní společenská pravidla (zdraví, umí požádat, poděkovat, omluvit se)
    • navazuje kontakty s dítětem i dospělými, komunikuje s nimi zpravidla bez problémů, s dětmi, ke kterým pociťuje náklonnost, se kamarádí
    • nebojí se odloučit na určitou dobu od svých blízkých
    • je ve hře partnerem (vyhledává partnera pro hru, v zájmu hry se domlouvá, rozděluje a mění si role)
    • zapojí se do práce ve skupině, při společných činnostech spolupracuje, přizpůsobuje se názorům a rozhodnutí skupiny
    • vyjednává a dohodne se, vyslovuje a obhajuje svůj názor
    • ve skupině (v rodině) dodržuje daná a pochopená pravidla, pokud jsou dány pokyny, je srozuměno se jimi řídit
    • k ostatním dětem se chová přátelsky, citlivě a ohleduplně (dělí se o hračky, pomůcky, pamlsky, rozdělí si úlohy, všímá si, co si druhý přeje)
    • je schopno brát ohled na druhé (dokáže se dohodnout, počkat, vystřídat se, pomoci mladším)
  9. Dítě by mělo vnímat kulturní podněty a projevovat tvořivost.
      Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
    • pozorně poslouchá či sleduje se zájmem literární, filmové, dramatické či hudební představení
    • zaujme je výstava obrázků, loutek, fotografii, návštěva zoologické či botanické zahrady, statku, farmy apod.
    • je schopno se zúčastnit dětských kulturních programů, zábavných akcí, slavností, sportovních akcí
    • svoje zážitky komentuje, vypráví, co vidělo, slyšelo, dokáže říci, co bylo zajímavé, co jej zaujalo, co bylo správné, co ne
    • zajímá se o knihy, zná mnoho pohádek a příběhů, má své oblíbené hrdiny
    • zná celou řadu písní, básní a říkadel
    • zpívá jednoduché písně, rozlišuje a dodržuje rytmus (např. vytleskat, na bubínku)
    • vytváří, modeluje, kreslí, maluje, stříhá, lepí, vytrhává, sestavuje, vyrábí
    • hraje tvořivé a námětové hry (např. na školu, na rodinu, na cestování, na lékaře), dokáže hrát krátkou divadelní roli
  10. Dítě by se mělo orientovat ve svém prostředí, v okolním světě i v praktickém životě.
      Dítě splňuje tento požadavek, jestliže:
    • vyzná se ve svém prostředí (doma, ve škole), spolehlivě se orientuje v blízkém okolí (ví, kde bydlí, kam chodí do školky, kde jsou obchody, hřiště, kam se obrátit když je v nouzi apod.)
    • zvládá běžné praktické činnosti a situace, s nimiž se pravidelně setkává (např. dovede vyřídit drobný vzkaz, nakoupit a zaplatit v obchodě, říci si o to, co potřebuje, ptá se na to, čemu nerozumí, umí telefonovat, dbá o pořádek a čistotu, samostatně se obslouží, zvládá drobné úklidové práce, je schopno se starat o rostliny či drobná domácí zvířata)
    • ví, jak se má chovat (např. doma, v mateřské škole, na veřejnosti, u lékaře, v divadle, v obchodě, na chodníku, na ulici, při setkání s cizími a neznámými lidmi) a snaží se to dodržovat
    • má poznatky ze světa přírody živé i neživé, lidí, kultury, techniky v rozsahu jeho praktických zkušeností (např. orientuje se v tělesném schématu, umí pojmenovat jeho části i některé orgány, rozlišuje pohlaví, ví, kdo jsou členové rodiny a čím se zabývají, rozlišuje různá povolání, pomůcky, nástroje, ví, k čemu jsou peníze, zná jména některých rostlin, stromů, zvířat a dalších živých tvorů, orientuje se v dopravních prostředcích, zná některé technické přístroje), rozumí běžným okolnostem, dějům, jevům, situacím, s nimiž se bezprostředně setkává (např. počasí a jeho změny, proměny ročních období, látky a jejich vlastnosti, cestování, životní prostředí a jeho ochrana, nakládání s odpady)

Je třeba mít na zřeteli, že zrání dítěte je nerovnoměrné, že každé dítě nemusí všech parametrů dosáhnout, ale může se k nim přiblížit.


Materiál Desatero pro rodiče vytvořila pracovní skupina, z řad odborníků na předškolní vzdělávání a pedagogů z praxe.
Přístupné na http://www.msmt.cz/